Begripsvorming

  • kern: begrijpen dat vermenigvuldigen herhaald optellen is
  • begrip van rekentaal (x)
  • voorbereidend vermenigvuldigen in contexten
  • doe-activiteiten: vermenigvuldigen en vermenigvuldigtaal daaraan koppelen
  • bij kale vermenigvuldigsommen contexten bedenken
  • kale vermenigvuldigsommen oplossen met materiaal en koppeling leggen tussen getallen uit kale som en materiaal
  • kale som oplossen met
    • tekening / schets
    • koppeling leggen tussen getallen uit kale som en tekening / schets
    • kale som oplossen op getallenlijn en koppeling leggen tussen getallen uit kale som en de getallen

Basisstrategie: splitsen

4 x 60 naar analogie van 4 x 6. Let dit uit met geld. Eerst 4 x de tientjes (herhaald optellen), daarna 4 x de losse.

Als de basisstrategie goed begrepen wordt, kan de variastrategie worden aangeboden door de leerkracht. De leerkracht blijft bepalen welke strategie de leerling gebruikt. Let er op dat deze strategieën wel worden begrepen.

 

  • met teveel (compenseren): 4 x 69 ⇒ 4 x 70 – 4 x 1
  • halveren/verdubbelen: 4 x 35 ⇒ 2 x 70

Procedure ontwikkeling

Groep 4

Klik hier

Groep 5

Klik hier

Groep 6 en 7

Klik hier

Groep 4
  • herhaald optellen (elementair) > al vanaf groep 3. Belangrijk is om hier meteen de rekentaal, dus het x-teken, aan te koppelen.
  • keertje meer: 2×3, 3×3
  • keertje minder: 5×3, 4×3
  • halveren: voor de steunsom 5x
  • verdubbelen: dit is een lastige procedure, omdat het nergens heen gaat > in automatiseren te lastig
  • omkeer strategie: altijd aan laten wijzen in een tegelmodel en in geen enkele andere context gebruiken!

 

Tafelkaartjes

Deze sommen zijn met steunsom. Per tafel zijn er 6 kaartjes: de groene is de makkelijkste, de oranje de moeilijkste.

In de leerlijn vermenigvuldigen worden verschillende modellen gebruikt. Leerlingen zullen deze moeten leren herkennen en begrijpen.

lijnmodel

groepjesmodel

tegelmodel

Groep 5

Basisstrategie: splitsen

4 x 60 (naar analogie van 4 x 6) en 4 x 7 uitrekenen en bij elkaar optellen

Deze strategie is goed aan te leren met geld. Eerst 4 x 6 tientjes (herhaald optellen), daarna 4 x 7 losse euro’s.

 

 

    Als de basisstrategie goed begrepen wordt, kan de variastrategie worden aangeboden door de leerkracht. De leerkracht blijft bepalen welke strategie de leerling gebruikt. Let er op dat deze strategieën wel worden begrepen; het mogen geen trucjes worden. Ook deze strategieën met geld uitleggen.

    • met teveel (compenseren): 4 x 69 ⇒ 4 x 70 – 4 x 1
    • halveren/verdubbelen: 4 x 35 ⇒ 2 x 70
    Groep 6 en 7

    Cijferen pas aanbieden als kolomsgewijs vermenigvuldigen goed gaat. Deze strategie uitleggen met geld. Maximaal in 3 stappen oplossen. Eerst 100-tal, dan 10-tal, tenslotte losse.

    53 x 17 kan op beide manieren worden aangeleerd, 48×36 alleen cijferend!

    Enkele aandachtspunten

    • eerst vlot strategieën leren toepassen: herkennen welke strategie wanneer moet worden toegepast en daar specifiek mee oefenen (zie tafelkaartjes bij procedure ontwikkeling)
    • alle tafels zijn geautomatiseerd aan het eind van groep 4
    • onderhouden van de tafels vanaf groep 5